Tomáš Petrásek, 2008
Tento text se týká zrušeného
amerického jaderného kosmického projektu. Pokud hledáte informace o novém
programu Constellation, zahrnujícím loď stejného jména ORION, známou též jako
CEV, zkuste to jinde.)
Projekt Orion (Orion project) byl americkým projektem nukleární pulsní lodi pro průzkum Sluneční soustavy. V přísném utajení běžel od roku 1957 až do roku 1964, kdy byl ukončen kvůli mezinárodním smlouvám, zakazujícím provoz jaderných technologií v kosmu, a také nedostatku peněz. Program, který sliboval dobytí celé Sluneční soustavy, tak po sobě zanechal jen technické výkresy a studie, kromě toho také několik experimentálních modelů, z nichž některé opravdu letěly (poháněny nejadernými trhavinami). Orion dnes zůstává nostalgickou fantazií, kosmickou lodí budoucnosti, která skončila pohřbena na smetišti dějin bez vyhlídky na to, aby z něj v nejbližší době povstala.
Projekt byl zpočátku pojímán velkoryse – cílem byla obří
plavidla pro desítky až stovky pasažérů, o průměru
Další údaje o Orionu a odvozených pohonech též viz Cesty ke hvězdám.
Více grafik a orionovských spekulací najdete na speciální stránce Cesta Orionu.
Grafiky
a text: Tomáš Petrásek, 2008
|
|
|
Kosmická loď
Orion s 10 m průměrem tlačného plátu |
Minimální verze nukleárního pulsního plavidla pro 8 lidí, určená pro mise k blízkým planetám (Mars, Venuše). Tento typ lodi by byl nejpravděpodobněji dopraven na orbitu po částech raketou Saturn V (nebo obdobným těžkým nosičem) a jaderný motor by spouštěl teprve ve vesmíru. Je to totiž ekologičtější i ekonomičtější než ostatní formy startu. Celkové údaje: Průměr
tlačného plátu Délka
Váha
pohonného modulu (i se systémem tlumičů a tlačným plátem): 91 tun Obytný
prostor: ~200m3. Pravděpodobný
cíl: Mars Při motorovém letu
(krátké zážehy při opouštění orbity nebo naopak brzdění u cílové planety) by
posádka musela být v únikovém modulu (= zahrocený válec zcela nahoře),
který by a) umožňoval únik v případě požáru či výbuchu v lodi b)
chránil před radiací c) sloužil jako hlavní řídící stanoviště. Pokud by loď zrovna
nemanévrovala, otáčela by se kolem příčné osy, což by generovalo „umělou
gravitaci“, resp. odstředivou sílu (astronauté by v prostorách posádky
chodili nohama ke špici lodi, hlavou k zádi). *mokrá
váha znamená vč. paliva |
|
|
|
|
Schéma kosmické
lodi Orion ( |
1 -
Navigační
stanoviště s teleskopem 2 -
Zásoby na 90
dnů pro případ nouze 3 -
Letová místnost
(propulsion control center) pro 4
muže, stíněná 4 -
Bunkr pro
případ sluneční erupce (storm cellar),
lůžka pro posádku 5 -
Přechodová
komora (airlock) 6 -
Primární
přístupová šachta (accessway)
s kotvícím zařízení pro „space
taxi“ – malý dvoumístný modul 7 -
Vzduchotěsný
poklop 8 -
Sekundární
přístupová šachta 9 -
Zásoby
kapalného a pevného paliva pro únikový modul a další stínící materiály 10 -
Trysky
nouzového pohonu 11 -
Systémy podpory
života (ecology storage) 12 -
Lodní kuchyně (galley) 13 -
Laboratoře a
dílny (konkrétní rozmístění místností berte prosím jako fikci, použitý zdroj
jej blíže nespecifikuje) 14 -
Dvoulůžkové
kajuty (staterooms) 15 -
Koupelny a
hygienické zařízení 16 -
Společenská
místnost 17 -
Komunikační
kancelář 18 -
Kancelář
velitele 19 -
Sklad nouzového
vybavení 20 -
Sklady
náhradních dílů a dílna pro opravy v páteři lodi (repair bay and spares storage) 21 -
Návratový modul
pro vstup do atmosféry (podobný Apollu) 22 -
Pomocný modul
pro návratovou konfiguraci 23 -
Pulsní jednotky
(NPU) uložené ve skladech paliva (propellant
magazines), 163 ks v jednom skladu 24 -
900 ks pulsních
jednotek uložených přímo v pohonném modulu (propulsion module) 25 -
Nádrže
s antiablačním olejem, plynem do tlumičů (shock absorbers), chladícími kapalinami ap. Pohonný modul je
naspodu chráněn štítem proti plazmatu, které k němu proniká ochrannou
trubicí 26 -
Hlaveň ejektoru
pulsních jednotek zakončená kuželem pro deflekci plasmatu (plasma deflector cone) 27 -
Ochranná
trubice – umožňuje průchod NPU skrz airbagový tlumič a chrání jej. 28 -
Mezilehlá
plošina (intermediate platform)
spojuje airbagový tlumič (first stage
shock absorbers) s pístovými tlumiči (second stage shock absorbers) 29 -
Ochranný lem na
straně plošiny (meteoroid bumper).
Chrání airbagy, když se po vypuštění plynu smrští, před poškozením
mikrometeority 30 -
Airbagový
tlumič (first stage shock absorbers),
složený z prstenců naplněných plynem (gas filled tori) 31 -
Tlačný plát (pusher plate) 32 -
Konec ochranné
trubice s tryskami pro rozprašování antiablačního oleje |
|
|
|
|
Kosmická loď Orion s 20 m průměrem tlačného plátu |
Celkové údaje: Průměr
tlačného plátu Délka
Váha
pohonného modulu (i se systémem tlumičů a tlačným plátem): 358 tun Obytný
prostor: ~590 m3. Pravděpodobný
cíl: Vnější planety a jejich satelity (např. Callisto). |
|
|
|
|
Schéma kosmické
lodi Orion ( |
1 -
Navigační
stanoviště s teleskopem 2 -
Velitelské
centrum (mission management center) – pro použití s umělou gravitací 3 -
Zásoby na 90
dnů pro případ nouze 4 -
Letová místnost
(propulsion control center) pro 5
lidí, stíněná 5 -
Přechodová
komora (airlock) 6 -
Bunkr pro
případ sluneční erupce (storm cellar),
lůžka pro 15 lidí 7 -
Vzduchotěsný
poklop 8 -
Primární
přístupová šachta (accessway) 9 -
Sekundární
přístupová šachta 10 - „Space taxi“
– čtyřmístný modul 11 - Zásoby kapalného a pevného paliva pro únikový modul a
další stínící materiály 12 - Zábavní prostory, tělocvična 13 - Dvoulůžkové kajuty (staterooms) 14 - Jídelna 15 - Laboratoře a dílny 16 - Systémy podpory života (ecology storage) 17 - Sklady náhradních dílů a dílna pro opravy
v páteři lodi (repair bay and
spares storage) 18 - Nádrže s antiablačním olejem, plynem do tlumičů
(shock absorbers), chladícími
kapalinami ap. Pohonný modul je naspodu chráněn štítem proti plazmatu, které
k němu proniká ochrannou trubicí 19 - Pulsní jednotky (900 ks) pro okamžitou spotřebu,
uložené přímo v pohonném modulu (propulsion
module) 20 - Hlaveň ejektoru pulsních jednotek zakončená kuželem
pro deflekci plasmatu (plasma deflector
cone) 21 - Mezilehlá plošina (intermediate platform) s ochranným lemem 22 - Airbagový tlumič (first stage shock absorbers), složený z prstenců naplněných
plynem (gas filled tori) 23 - Ochranná trubice – umožňuje průchod NPU skrz
airbagový tlumič a chrání jej 24 - Tlačný plát (pusher
plate) 25 - Konec ochranné trubice s tryskami pro
rozprašování antiablačního oleje |